Sebuah blog berkaitan dengan Info Penting, Isu Semasa, Agama, Sejarah, Bisnes Online, Teknologi dan Kesihatan.

Selepas Tunisia dan Mesir,Protes Di Algeria Pula

Ribuan menentang larangan rasmi tentang demonstrasi di ibu negara Algeria dan berkumpul di pusat bandar untuk protes pro-reformasi,sehari selepas berminggu-minggu protes besar-besaran di Mesir berjaya menumbangkan presiden mereka.

Penganjur perarakan menganggarkan sekitar 10,000 orang telah membanjiri pusat bandar Algeria , di mana mereka bertempur dengan polis yang cuba untuk menyekat jalan dan menyuraikan orang ramai. Beberapa penangkapan juga dilaporkan.

Pihak pembangkang kerajaan menyeru perarakan protes besar-besaran untuk menuntut perubahan demokratik dan pekerjaan.

"Saya ingin mengatakan bahawa kerajaan telah mengerahkan kekuatan besar untuk mengelakkan perarakan damai. Ini gambaran tidak baik untuk  Algeria," kata Mustafa Bouachichi, seorang pemimpin Kumpulan Hak Asasi Manusia yang membantu menganjurkan protes.

Para penunjuk perasaan , dekat pusat bandar, berteriak "Bouteflika Out!" - merujuk kepada Presiden Algeria - dan beberapa penunjuk perasaan lagi melambaikan salinan dari halaman depan suratkhabar dengan judul "Mubarak telah jatuh!"

Pengunduran Presiden Mesir Hosni Mubarak pada Jumaat , dan, bulan lalu menggulingkan pemimpin Tunisia, telah mengejutkan dunia Arab menyebabkan ramai yang bertanya negara mana yang akan menjadi seterusnya.

Rusuhan yang tersebar luas di Algeria boleh memberi implikasi kepada ekonomi dunia kerana ia merupakan pengeksport minyak dan gas utama . Namun banyak penganalisis mengatakan bahawa pemberontakan tidak mungkin berlaku kerana kerajaan boleh menggunakan sumber kekayaan untuk menyelesaikan masalah ini.
ads
Tag : Isu semasa
0 Comments for "Selepas Tunisia dan Mesir,Protes Di Algeria Pula"

Back To Top Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...