Friday, April 6, 2012

Cara Mandi Wajib Yang Betul


Berikut merupakan artikel berkenaan cara mandi wajib (hadas besar) yang betul dan sempurna diambil dari blog Laman Soal Jawab Agama. Semoga bermanfaat kepada kita semua.

Soalan; macam mana mandi hadas besar dgn betul, mudah dan mengikut sunnah nabi. blhkah kita menyentuh kemaluan ketika mandi atau itu boleh membatalkan mandi kita tadi? Saya was-was dal hal ini.

Jawapan;

Kaifiyat mandi hadas yang sempurna dan mudah diamalkan ialah dengan mengikut cara mandi Nabi s.a.w., antaranya yang diceritakan oleh Saidatina ‘Aisyah r.a sebagaimana berikut;

“Adalah Rasulullah s.a.w. apabila baginda mandi janabah, baginda mula dengan membasuh dua tangannya. Kemudian baginda menuangkan air ke tangan kirinya dengan menggunakan tangan kanannya, lalu (dengan tangan kiri itu) baginda membasuh kemaluannya. Kemudian baginda mengambil wudhuk sebagaimana wudhuk untuk mengerjakan solat. Kemudian baginda mengambil air, lalu memasukkan jari-jarinya ke akar rambutnya hingga apabila melihat air telah membasahi seluruh (kulit kepala dan akar-akar rambutnya), baginda mencebuk air (dan menjirus) ke kepalanya sebanyak tiga cebukan. Kemudian baginda menyiram air ke seluruh badannya. Kemudian baginda membasuh kedua kakinya” (HR Imam Muslim).

Dari hadis di atas, dapat kita simpulkan cara mandi hadas seperti berikut;

1. Setelah membaca Bismillah, mulakan dengan membasuh dua tangan. Di dalam hadis yang lain, ada dinyatakan baginda membasuh dua tangannya sebanyak dua atau tiga kali.

2. Kemudian basuh kemaluan dan najis di badan jika ada dengan menggunakan tangan kiri.

3. Setelah itu ambil wudhuk sebagaimana yang biasa dilakukan.

4. Kemudian mulakan mandian dari bahagian kepala terlebih dahulu hingga rata air di seluruh kepala termasuk di celah-celah rambut.

5. Selesai bahagian kepala, lakukan mandian di bahagian badan pula; dari leher ke bawah. Sunat menjirus bahagian kanan terlebih dahulu, kemudian baru diikuti sebelah kiri.

6. Semasa mandi, tangan hendaklah menggosok-gosok badan terutamanya bahagian-bahagian yang berlipat yang dikhuatiri tidak sampai air jika tidak digosok.

7. Akhiri mandian dengan membasuh kedua kaki dan menggosok dicelah-celah jarinya.

8. Ketika mandi itu, jangan lupa berniat di dalam hati melakukan mandi yang diwajibkan atau berniat mandi untuk menghilangkan hadas besar dari badan.

Menyentuh kemaluan tidaklah membatalkan mandi. Ia hanya akan membatalkan wudhuk. Semasa mandi, jika menyentuh kemaluan itu dilakukan dengan niat/tujuan meratakan air ke bahagian kemaluan, tidaklah perlu mengulangi wudhuk kembali selepas mandi kerana sentuhan itu terpaksa dilakukan untuk menyempurnakan mandi wajib. Namun jika sentuhan itu berlaku setelah bahagian kemaluan itu telah diratakan air (semasa mandi itu) atau setelah selesai mandi, maka ketika itu barulah wajib mengambil wudhuk kembali selepas mandi. Adapun mandi, ia tidak terjejas semata-mata dengan menyentuh kemaluan.

Walahu a’lam.

Rujukan;

1. al-Majmu’, Imam an-Nawawi, 2/230.



MANDI HADAS DENGAN SHOWER DAN BILANGAN JIRUSAN 

Soalan; Assalamualaikum, Ustaz, Adakah sah mandi hadas dengan "shower"? dengan meratakan air ke seluruh badan sahaja tetapi tidak ade bilangan jirusan. Jika tidak sah, apa yang sepatutnya saya buat. Terima kasih. Hamba Allah yang keliru

Jawapan;

Para ulamak mereka membahagikan perbuatan-perbuatan yang perlu dilakukan di dalam ibadah (solat, puasa, haji, mandi hadas dan sebagainya) kepada dua kategori;
1. Perbuatan-perbuatan rukun
2. Perbuatan-buatan sunat

Perbuatan-perbuatan rukun jika ditinggalkan akan menyebabkan ibadah rosak dan batal. Adapun perbuatan-perbuatan sunat jika ditinggalkan tidaklah menyebabkan ibadah rosak dan batal, akan tetapi akan mengurangkan pahala ibadah.

Bagi mandi hadas/wajib, perbuatan-perbuatan rukun ialah;
1. Berniat mandi hadas
2. Meratakan air ke seluruh badan.

Jika seseorang mandi dengan menyempurnakan dua perkara di atas, sahlah mandi hadasnya. Pertama, ia berniat di dalam hati ketika mandi itu bahawa mandi yang dilakukannya itu adalah bertujuan untuk menghilangkan hadas (bukan mandi biasa). Kedua, ia meratakan air ke seluruh badannya termasuk celah-celah rambut dan kawasan-kawasan yang berlipat di badan. Cara bagaimana ia mandi (sama ada dengan menyelam atau menjirus atau berdiri di bawah shower atau air terjun) tidaklah menjadi syarat asalkan air merata ke seluruh badan (dari hujung rambut hingga ke hujung kaki). Begitu juga, tidak disyaratkan bilangan jirusan tertentu. Jika dengan sekali jirusan sudah dapat meratakan air ke seluruh badan, memadai dengannya. Jika tidak, perlulah diulangi jirusan hingga diyakini air telah sampai ke serata badan. Namun, makruh mandi dengan terlalu banyak air hingga menimbulkan israf (pembaziran). Di dalam hadis, diceritakan bahawa; “Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam- mandi dengan hanya segantang air sahaja” (HR Imam al-Bukhari dan Muslim dari Anas. Lihat hadis ini dalam Bulughul-Maram, bab al-Wudhu’).

Itu adalah had wajib yang mesti dilakukan ketika mandi hadas. Adapun jika ingin mendapat pahala yang sempurna, hendaklah melakukan juga perbuatan-perbuatan yang disunatkan semasa mandi. Menurut mazhab Syafiie, di antara perbuatan yang disunatkan ketika mandi hadas ialah;

1. Membaca Bismillah.

2. Dimulai dengan membasuh kedua tangan.

3.Menggunakan tangan kiri ketika membasuh kemaluan dan ketika menghilangkan najis di badan jika ada.

4. Mengambil wudhuk sebelum mula mandi.

5. Mandi dari atas ke bawah; yakni dari kepala turun ke kaki.

6. Menggosok celah-celah rambut dengan air, kemudian menjirus air ke kepala dengan tiga kali cebukan air.

7. Mandi dari sebelah kanan, kemudian baru kiri, yakni menjirus badan sebelah kanan dahulu, baru sebelah kiri.

8. Mengulangi mandi sebanyak tiga-tiga kali bagi setiap anggota.

9. Menggosok-gosok badan dengan tangan ketika mandi.

10. Menyelati celah-celah jari tangan dan kaki (jika dikhuatiri air tidak sampai tanpa diselati, wajiblah melakukannya).

11. Membaca doa apabila selesai mandi sebagaimana doa selepas mengambil wudhuk.

Wallahu a’lam.

28 comments :

Hakeem Habboboy said... Reply to comment

Assalamualaikum Ustaz .. adakah kite perlu membasuh bahagian muka ataupon telinge ?

muhammad bahrom shaleh said... Reply to comment

bagaimana hukumnya jika seseorang melakukan pegang alat kemaluan perempuan, apakah harus mandi wajib atau gimana

cara membesarkan said... Reply to comment

informasi yang bagus tentang Cara Mandi Wajib Yang Betul

Anonymous said... Reply to comment

salam ustaz..mcm mana pula kalau pada permulaanya mandi seperti biasa ttpi niat di dlm hati dah ada utk mndi wajib dan tidak mngikut cara2 spt yg di ats,hnya mndi dan niat shj..adakah sah? dan apa niat mndi wajib yg sbetulnya? kalau tidak mlafazkan ayt tu sah juga tak? terima kasih

siti said... Reply to comment

thanks..skrg ne sy lbh fhm ape yg wajib/rukun dan sunat sms mndi hadas..

Anonymous said... Reply to comment

alhamduillah fhm sudah sy

Anonymous said... Reply to comment

mgkin akan info ini akan lg complete jika disertakan niat untk mandi wajib...

Anonymous said... Reply to comment

asslammualaikum.slpas da mandi wajib boleh mandi mcm biasa x?

Ridho's Blog said... Reply to comment

Apakah air yang di gunakan adalah air yg termasuk sebagai air yg suci lagi mensucikan atau air yang biasa kita pakai mandi (air suci tapi tdk mensucikan) ?

Anonymous said... Reply to comment

alhamdulillah... terima kasih

Anonymous said... Reply to comment

Terima kasih kawan

Anonymous said... Reply to comment

Salam ustaz , adakah betul niat sya ustaz. "sahaja aku mengankat hadas besar kerana allah ta'ala" mohon penjelasan. . .

Anonymous said... Reply to comment

Terima kasih

shahrol azhar said... Reply to comment

selama ini saya mndi wajib dengan mandi seperti biasa dahulu kemudian baru ambil wudhu' dan mndi wajib...mcm tu boleh x?selepas baca tatacara mndi nie...mula timbul kemusykilan dalam hati saya kalau2 mndi saya x sah selama ini...sebab apa yg lakukan itu saya ambil mentah2 daripada pelajaran KAFA sekolah rendah dahulu...hmm... :(

shahrol azhar said... Reply to comment

slepas baca ini timbul pula rasa was2 dlm hati saya klau2 mndi wajib yg saya buat x sah...sebab cara yg saya ambil itu dar buku sekolah rendah...saya mndi mcm biasa dahulu baru saya ambil wudhu'dan mndi wajib pula...mcm itu boleh ke?

Anonymous said... Reply to comment

ustaz macam mn nak mandi wajib bg perempuan yg haid

SuriMahsuri said... Reply to comment

mintak share ye

Super Angan-angan said... Reply to comment

adakah kita dalam keadaan berbogel semasa mengangkat hadas kecil itu tadi?

Anonymous said... Reply to comment

Alhamdulillah dapat info yg benarr.

Anonymous said... Reply to comment

akhirnya dapat cara yang betul. memang bagus informasi ni disertakan dengan dalilnya. syukran jazilan. sy seorang mualaf jadi sy amat menghargai perkongsiaan ini. alhamdulillah =)

shamia zara said... Reply to comment

Assalammualaikum ustaz , saye nak tanye , mandi ape yg saye perlu lakukan dulu , apabila selepas melakukan hubungan suami istri sedangkan saye masih haid , apakah mandi junud dahulu atau hadas besa ?

razif asilin said... Reply to comment

alhamdulillah sya pun faham terima kasih

razif asilin said... Reply to comment

alhamdulillah sya pun fhm terima kasih

razif asilin said... Reply to comment

alhamdulillah

razif asilin said... Reply to comment

alhamdulillah sua pun fhm terima kasih....

Adi Ahmad said... Reply to comment

sah ke kalau timbul was2 lepas mandi?? yelah takut2 tak sah... tolong jawab...

Anonymous said... Reply to comment

adakah kentut semasa mandi wajib batal?

Anonymous said... Reply to comment

bagaimana Jika mereka yg Bermasalah kulit kepala seperti berkelimumur.. Apakah Sah Mandi Wajib?

Post a Comment

LePaK SiNi