Sebuah blog berkaitan dengan Info Penting, Isu Semasa, Agama, Sejarah, Bisnes Online, Teknologi dan Kesihatan.

Windows XP Sasaran Penjenayah Siber Pada Tahun 2012

Windows XP

Penjenayah siber akan menumpukan perhatian mereka pada komputer peribadi yang mengunakan Windows XP tahun depan, kata F-Secure.

Menurut firma keselamatan, mesin yang mengunakan sistem operasi Microsoft yang lebih lama akan menerima ancaman keselamatan terbesar pada tahun 2012. Windows 7 akan menjadi sistem operasi komputer peribadi yang paling popular di dunia, angka StatCounter bagi bulan Oktober menunjukkan 40.5 peratus daripada komputer peribadi seluruh dunia menggunakan Windows 7 , manakala 38.5 peratus adalah XP . Walau bagaimanapun, ia tidak bermakna akan terdapat penurunan dramatik Windows XP .

Menurut Sean Sullivan, penasihat keselamatan di F-Secure: "Orang ramai seolah-olah menambah sistem baru tanpa meninggalkan XP mereka, yang merupakan berita baik untuk penjenayah talian, dimana XP terus menjadi sasaran kegemaran mereka."

Firma keselamatan juga mendedahkan peranti Windows Phone 7  akan menjadi sasaran penjenayah dalam talian pada tahun 2012.

F-Secure juga berkata versi terbaru sistem operasi Google Android , Ice Cream Sandwich, nampaknya sudah bersedia untuk membawa aplikasi yang lebih inovatif dan meningkatkan populariti PC tablet dengan pengguna yang lebih banyak. Walau bagaimanapun, ia mungkin tidak lama sebelum penjenayah siber memberi perhatian mereka kepada peranti tablet.

"Akan ada banyak kejutan yang menarik dalam landskap ancaman 2012, walaupun beberapa perkara akan tetap sama," tambah Sullivan.

"Kami tidak mengharapkan drop-off dalam ancaman berasaskan Windows hanya kerana platform lain muncul. Pasaran bukan sahaja berubah-ubah, ia semakin meningkat. Saya tidak ragu-ragu bahawa sesetengah jenayah yang inovatif akan mencari cara-cara untuk mengeksploitasi pertumbuhan."

Sumber : pcadvisor.co.uk

ads
1 Comments for "Windows XP Sasaran Penjenayah Siber Pada Tahun 2012"

Back To Top Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...